Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Kvinnenes Internasjonale Bønnedag

fre 1 mars Kl. 18:00 19:30

Årets tema: Jeg bønnfaller dere.. bær over med hverandre i kjærlighet. Efeserne 4.1-3

Kvinnenes internasjonale Bønnedag (KIB) er en viktig dag for det felleskirkelige fellesskapet i Norge, samtidig som vi ber sammen med hele resten av verden den først fredagen i mars hvert år. Vi er bundet sammen som bedende kvinnter, på tross av landegrenser, språk, kultur og andre skiller.

I Lørenskog har vi en fellekirkelig komité for Kvinnenes Internasjonale Bønnedag. Det består av kvinner fra Salemkirken, Frelsesarméen Fjellhamar korps, Lørenskog frikirke, Fjellhamar menighet og Skårer menighet. Det går på omgang hvor vi har samling, og i 2024 er det Salemkirken sin tur til å være vertskap.

Vi møtes fredag 1. mars kl. 18 i Salemkirken, Løkenåsveien 5, 1473 Lørenskog. Vi følger et program som kristine palestinske kvinner har laget. Det  blir bønn, sang, andakt, og informasjon om innsamlingen til årets prosjekter.

Etter samlingen blir det servering. Underveis i måltidet kan vi ta lodd for å vinne fine gevinster til inntekt for årests prosjekter. Informasjon om disse prosjektene: se lenger ned i artikkelen. Det er hyggelig å sitte rundt bordene og bli kjent med mange kvinner fra de ulike menighetene i Lørenskog.

Årets hovedbilde er laget av kunstneren Halima Aziz og illustrerer palestinske kvinner i bønn.

Velkommen til samlingen 1. mars!

—————————————————————————————

Hva er Kvinnenes Internasjonale Bønnedag? Les mer:

Kvinnenes internasjonale bønnedag

————————————————————————————-

Innsamlingen i 2024 går til disse prosjektene:

1. Arbeid blant troende med muslimsk bakgrunn i Palestina. Frikirken støtter to kvinner (‘Amey’ og ‘Hanan’) som jobber med kvinner ift. relasjonsbygging og disippelgjøring. Muslimske kvinner som tar imot Jesus risikerer å bli ekskludert fra familien (storfamilien, som gjerne har en helt annen rolle i det palestinske samfunnet enn det vi er vant til) og i verste fall drept (æresdrap). ‘Amey’ og ‘Hanan’ omtales offentlig med fiktive navn av hensynet til deres sikkerhet (de er selv troende med muslimsk bakgrunn). De sender regelmessige bønnebrev om arbeidet de gjør.

2. Musalaha, en organisasjon med base i Jerusalem (har nylig også opprettet kontor i Beit Sahour utenfor Betlehem), setter søkelys på dialog og forsoningsarbeid. De har to ulike prosjekter blant kvinner: Et for Israelske/Palestinske kvinner og et for muslimske/kristne palestinere. Programmet for muslimske/kristne palestinere, som er mest aktuelt her, setter søkelys på hvordan praktisk bidra til positiv forandring i deres felles samfunn. https://musalaha.org/women/. Dette er et pågående arbeid som har holdt på i mange år.